Local door de weeks & een tourist in het weekend

21 maart 2017 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Ongelofelijk, wat gaat de tijd snel. Op dit moment zit ik al in mijn 6e week van mijn stage en dat betekent dat ik al op een kwart zit. En inmiddels heb ik al weer heel wat dingen beleefd. Op stage gaat het goed. Op dit moment heb ik een redelijk vast ritme gekregen in waar ik welke dag ben en daarnaast druk bezig met het geven van sessies aan de jongens om te proberen hun gedrag te veranderen. Het is leuk om te doen en ik krijg een steeds betere band met de jongens.

Door de weeks ga ik net als iedereen naar het werk toe en voel ik me al een echte local. De weekenden daarentegen gedraag ik me natuurlijk als een echte toerist. En als toerist heb je het zeker niet verkeerd met al deze mooie uitzichten en dingen die je allemaal kunt ondernemen. Het gave was ook dat ik de Heineken Regatta heb mogen mee maken. Dit is een evenement waar veel zeilboten op af komen om mee te doen aan een race rondom het eiland. Nu heb ik niet zoveel mee gemaakt van de race zelf maar wel van de feestjes in de avond. Ik heb een paar gave optredens gezien zoals UB40. En deze band was echt super goed!

En ik geloof ook dat je echt super goede plannen kunt maken later op de avond. Zo heb ik tijdens de Heineken Regatta een plan gemaakt met mijn huisgenootje. We wouden drie keer in de week gaan hardlopen hier. Het plan was om 6 uur in de ochtend op te staan en dan een stukje hard te lopen, daarna wat krachttraining te doen om vervolgens te kunnen douchen en naar stage te gaan. We werden die zaterdagavond/nacht erg enthousiast van ons idee. Aangezien ik zelf veel bezig ben met gedragsbeïnvloeding wist ik dat het goed is om zoveel mogelijk mensen te vertellen van ons plan. Dus vertelden we ons plan aan vier personen met vol enthousiasme. Aangezien sommige mensen ons een beetje ongeloofwaardig aan keken maakten we het moeilijker voor ons zelf. We maakten een afspraak, voor elke dag dat we niet zouden hardlopen in die week zouden we een drankje betalen in het weekend aan deze mensen. Dus mochten we een hele week niet hardlopen, dan konden we 12 drankjes betalen in het weekend. Het plan stond. Nu de uitvoering nog..

Het vierde weekend was ik op vrijdag weer in het stagehuis om bij te kletsen met de andere stagiaires. De volgende dag ben ik met mijn huisgenootjes naar Marigot gegaan. Dit is de hoofdstad van het Franse gedeelte van Sint Maarten en hier konden we shoppen. Die dag lunchten we in de haven en hadden we uitzicht op alle bootjes. Toen we thuis waren gingen we vrijwel meteen door naar Mullet Bay. Hier hadden we met een hele grote groep afgesproken om te BBQ’en op het strand. Er waren enorme koelboxen geregeld en twee BBQ’s. Er hing een gezellige sfeer en hier bleven we de hele avond. Die zondag zijn we naar een prive strandje gegaan: Happy Bay. Dit is een strand waar niet veel mensen komen en je moet ook via een ander strand langs de rotsen lopen om toegang te krijgen tot het witte strand en het blauwe water. We gingen op pad en liepen vanaf ons huis naar de weg toe om een dollarbusje te pakken. Toen we de chauffeur vroegen of hij ons iets verder kon brengen dan Marigot moest hij hier toch eventjes over nadenken. Hij zou het later op de weg wel beslissen. En dit past ook echt prima bij Sint Maarten en haar inwoners. Wanneer er een vergadering plaats vindt om 9 uur, is het ook prima om half 10 te komen aangezien ze waarschijnlijk nog niet begonnen zijn. En als ze je bellen om te komen werken dan kun je geloof ik prima zeggen ‘Ik kijk wel even of ik morgen langskom’. Ik ben toch echt benieuwd of ik deze stijl overneem en mee neem naar huis toe. Ik neem aan dat deze leefstijl in Nederland echt niet kan. Maar goed, de chauffeur had nagedacht en hij had besloten ons te brengen naar Friars Bay. Vanaf dat strand konden we naar Happy Bay lopen. Hier zijn we de hele dag geweest en we genoten daar van het strand en het weer. In de avond zijn we naar Grand Cas geweest. Dit is een straat met allerlei eetcafeetjes en leuke barretjes. Wij hebben wat gegeten aan een picknicktafel met onze voetjes in de zee. Ondertussen konden we de zon zien ondergaan.

Afgelopen weekend begon ik zoals gewoonlijk weer in het stagehuis waar ik alle andere studenten weer sprak over hun week. Verder gingen we de volgende dag hiken. Hiken is eigenlijk gewoon een stoer woord voor berg beklimmen. We waren in totaal 3 uur onderweg en bereikten zo het hoogste puntje van Sint Maarten: Pic Paradise. En wat een uitzicht hadden we daar.. Na een appeltje gegeten te hebben op de rots en wat foto’s gemaakt te hebben liepen we weer terug naar beneden. We stonden weer aan de weg te wachten op een dollarbusje die ons mee kon nemen naar huis. In plaats van een dollarbus werd het een pick up. Dus konden we achterin de bak mee rijden. Met onze haren in de wind konden we leuk zwaaien naar alle andere mensen en ik genoot volop. In de avond gingen we terug naar Simpson Bay om wat te eten. Hier hebben we een aantal jongens ontmoet die op een jacht werkten. Ze gingen met ons mee naar Toppers. Een barretje waar je je zangtalent kunt laten horen. Karaoke dus.. Alle leeftijden waren hier en traden op alsof ze auditie deden voor 'The Voice of Sint Maarten'. Aangezien dit zo voelde ging ik mooi op een bankje zitten en was ik de jury. Erg leuk om dit soort dingen te observeren. Die zondag hadden we afgesproken met hetzelfde clubje en gingen we een stukje varen. Aan het einde van die dag ging ik snel naar bed om te slapen.

Even over ons hardloopplan waar ik jullie net over verteld heb: Tot nu toe heb ik nog geen enkel drankje voor iemand anders hoeven te betalen en dat betekent dat we nog steeds trouw 3 keer in de week hardlopen en wat krachttraining doen thuis. Ik moet zeggen dat ik daar best wel trots op ben. Komende week ga ik starten met de voetbal hier op dinsdag en donderdagavond. Competitie hebben ze hier niet alleen soms wat wedstrijden op andere eilanden. Wie weet maak ik er nog wel eentje mee.

Het laatste nieuwtje wat ik met jullie wil delen is dat ik naast m’n stage ook wat zwemlessen geef hier op het eiland. Ik heb een soort van ‘sollicitatie gedaan’ waar ze alleen vroegen hoeveel geld ik wou verdienen in het uur in plaats van: ‘wat is je motivatie?’ ‘Waar zijn je diploma’s?’ ‘Wat kun je mee brengen in deze organisatie?’.  Dus was ik binnen 10 minuten aangenomen en heb ik m’n eerste twee zwemlessen gegeven. Het is een heel leuk team en ik verwacht ook op dit gebied veel ervaring op te bouwen!

Dat was het voor nu. De foto's vul ik weer aan!

Groetjes!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hanna:
    21 maart 2017
    Wauw, klinkt allemaal fantastisch! En voetballen en zwemles geven, it's almost like you're at home hahaha! En wat een mooie foto's, geniet ervan! Kus!
  2. Jenny:
    21 maart 2017
    Dat klinkt goed Kimberley. Lekker weer, gezelligheid, sportief zijn, stage en het lesgeven ook nog bijhouden. Goed bezig! Geniet er van, voor je het weet moet je weer terug.
    groetjes!
  3. Leonie:
    14 april 2017
    Wauw om 06.00 uur hardlopen én krachttraining? 3 keer per week? Ik doe het je niet na haha! En wat super leuk dat je ook daar zwemles geeft zeg! Ondertussen al een echte local aan het worden jaa, haha :) Veel plezier Kimb!