Week 1, 2 en 3 on SXM

3 maart 2017 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

M’n eerste drie weken op stage gingen behoorlijk snel. Ik heb inmiddels al zo’n 120 uur meegedraaid op mijn stage en al ontzettend veel geleerd. De eerste drie weken observeer ik kinderen en probeer ik een band met ze op te bouwen. Vanaf week 4 mag ik dan gaan beginnen met groep sessies en individuele sessies met mijn eigen toegewezen cliënten. Ik stel dan ook voor elke cliënt een doel op die ik graag wil dat ze bereiken. De eerste week heb ik kennis gemaakt met alle collega’s. Het feit dat ze Sint Maarten een friendly island noemen komt ook duidelijk naar voren. Tevens voel ik me ook erg geliefd bij alle automobilisten die langs rijden en toeteren, zwaaien en fluiten. Zo is mij een meneer nog behoorlijk bijgebleven. Hij reed in een enorm stoere auto ( ik zou het merk niet weten ), met de muziek hard aan. Hij was met één hand z’n auto aan het besturen en de andere hand zwaaide vrolijk mijn kant op. Toen ik verder liep stond er toch nog wel op de auto ‘Psalm 23: De heer is mijn herder’. Hier moest ik wel even om grinniken.

Inmiddels ben ik ook al een aardig bekend persoon geworden hier op Sint Maarten. Op woensdag heb ik een interview gedaan op de lokale radio en gepraat over hoe je kinderen kunt beschermen tegen de hoge criminaliteit hier op dit eiland. Daarnaast ben ik op de foto geweest met de gouverneur, de hoogste man van het eiland hier die nog wel eens wat afspraken heeft staan met onze koning Willem Alexander. We zouden in week 3 ook naar de radio gaan om te praten over verslaving alleen was de radio gesloten. Dat is heel typisch voor hier en daarom moet je flexibiliteit ook erg hoog zijn omdat je planning eigenlijk nooit vast staat en sommige dingen gewoon niet zo goed worden gecommuniceerd.

Mijn stage is ongeveer 20 minuten reizen. Hiervan loop ik een kwartier in m’n zwarte lange broek door de hitte heen. Bergje op en bergje af. Gelukkig is er op mijn stage airco zodat ik weer een beetje bij kan komen van mijn reis. De andere 5 minuten breng ik door in een dollarbusje. Deze busjes stoppen overal waar je wil en je betaalt ongeveer een dollar om ergens te komen. Zo schijn je met 4 dollar (ongeveer 3 euro 80) het hele eiland rond te kunnen. Ik woon inmiddels met 3 andere meiden in het huis. We hebben een goede klik samen en we komen allemaal uit Nederland. Mijn kamergenootje is opgegroeid in Curacao, wat soms goed van te pas komt. Zo heeft ze me verteld dat ik moet zorgen dat ik geen gekko’s op m’n lichaam moet krijgen aangezien die er alleen maar af kunnen worden gehaald met heet water. Daarnaast had ik op mijn stage een kokosnoot gevonden en mee naar huis genomen. Na een tijdje zelf met een broodmes in de kokosnoot te hakken zonder succes nam zij het over. Ik heb toen voor het eerst kokosmelk geproefd. En dat is best lekker!
In ons dorp, kunnen we een stuk berg oplopen waar nog een ander stage huis staat. Hier wonen 21 mensen en op vrijdagavond zijn we daar allemaal te vinden om dingen te ondernemen. Op vrijdagavond spendeer ik daar m’n uurtjes en spreek ik de andere stagiaires over hun stages.

Op de zaterdag van de eerste week ben ik samen met Sasha en Demi gaan surfen. Dit was op het Franse gedeelte van Sint Maarten. Allereerst moest je met een ferry een stukje varen om naar de golven te komen. Daar kregen we twee uur de tijd om er iets van te bakken. Vol goede moed, aangezien mijn evenwicht geweldig is, ging ik met m’n surfplankje richting het gebied waar alle anderen ook aan het wachten waren om een golf te pakken. Het vervelende was, dat het leek dat zij veel makkelijker vooruitkwamen dan ik deed. Uiteindelijk kreeg ik de tip om wat hoger op de plank te gaan liggen en dit ging inderdaad beter. Na veel mislukte pogingen liet ik me mee slepen met de golven naar een stukje water waar het rustiger was. Het nadeel hiervan was dat ik helemaal weer terug moest zwemmen om een nieuwe poging te wagen. Het voordeel was.. Zeeschildpadden die langs m’n surfplank op kwamen duiken en langs zwommen. Ondertussen keek ik naar de andere surfers die meer geluk hadden. Nadat ik uitgerust was, heb ik het nog een keer geprobeerd. En het lukte. Ik STOND welgeteld 3 seconden op de plank te surfen. Ik was erg trots en vond het leuk om te doen. Na het surfen hebben we avond gegeten aan het strand en zijn we naar huis gegaan. Op dit eiland zijn zo’n 50 andere Nederlandse stagiaires en zo spraken we ook zaterdagavond met deze groep af.
Op zondag zijn we naar het eiland Pinel gegaan. Een heel mooi stukje eiland en ik heb daar leguanen gespot. Het was erg gaaf om te zien en hier zijn we de hele dag gebleven.

In mijn tweede weekend zijn we op zaterdag met de hele groep naar een soort resort geweest. Dit lag in de bossen en zag er heel tof uit. Er was muziek en je kon zwemmen. In de ochtend ben ik met Bianca en Anne Claire naar Philipsburg geweest. Hier hebben we verschillende winkeltjes bekeken en zijn we een stukje over de boulevard heen gelopen. In de avond zijn we met een aantal mensen naar de bioscoop geweest en daarna hebben we iets gegeten. De volgende dag hebben we met het huis MAHO beach bezocht. Dit was het strand vlakbij het vliegveld waar de vliegtuigen vlak boven je vliegen. Het was heel erg tof om te zien en zo hebben we ook een paar foto’s gemaakt waar de vliegtuigen over ons heen vliegen. In de avond hebben we spelletjes gespeeld.

Ik heb weer wat foto’s toegevoegd! Enjoy!

Groetjes!

1. Annemarie:
    3 maart 2017
    Lieve kimmie!
    Wat een avonturen! Leuk om het allemaal te lezen :)
  2. Hanna:
    3 maart 2017
    Wat weer een leuk verhaal! Je hebt het geloof ik super erg naar je zin. En wat is de omgeving mooi daar! :)

XX
  3. Alcinda:
    6 maart 2017
    Wat ontzettend leuk om te lezen kim! Zo te horen zie je alle mooie stukken van sint maarten!! Enjoy your time & talk to you soon
  4. Kristin:
    6 maart 2017