Week 1 op Sint Maarten.. uhm New York

1 maart 2017 - New York City, Verenigde Staten

Daar begon het dan eindelijk. Mijn grote avontuur om voor een half jaar het vertrouwde Nederland te verlaten en een half jaar op Sint Maarten te gaan werken en wonen. Op woensdag 8 februari, stond ik met m’n koffer klaar voor vertrek en nam ik afscheid van iedereen. M’n ouders brachten me naar Schiphol en ik had zowaar m’n belangrijke tasje met de tickets en m’n paspoort (dit keer) niet vergeten. Nadat ik m’n ouders had uitgezwaaid begon m’n reis naar Sint Maarten. Of nee.. eigenlijk was het New York, alleen wist ik op dat moment nog niet dat mijn reis zo’n 100 uur zou gaan duren..

Na een lange vlucht kwam ik aan op JFK airport in Amerika. Hier zou ik een nacht moeten wachten tot ik verder zou vliegen. Ik maakte kennis met een meisje die me hielp met een goedkoper hotel vinden dan 120 euro per nacht. Zo stonden we allebei met een telefoon te bellen op het vliegveld om te vragen of er nog plek was en hoe duur een nacht zou zijn. Uiteindelijk hadden we een hotel gevonden met een redelijk betaalde prijs en ging ik met de taxi naar het hotel in Queens. Ik was ontzettend moe en was blij om een bed te zien.
De volgende ochtend stond ik om 5 uur in de ochtend op om opnieuw naar het vliegveld toe te gaan. Ik checkte me in, maakte kennis met de strenge douane van Amerika en ging vervolgens wachten op mijn vlucht. Ik was er inmiddels achter gekomen dat New York een beetje op z’n kop stond omdat er een enorme sneeuwstorm aan zou komen. Op het vliegveld kwam ik erachter dat alle vliegtuigen waren gecanceld op 4 na. Waaronder die van mij. Nadat ons vliegtuig een vertraging van zo’n 4 uur had kreeg ook ik te horen dat het vliegtuig niet meer ging vliegen. Ondertussen zag ik mijn avontuur in New York al helemaal voor me dus ik sloot me ten opzichte van de anderen vrolijk aan in de ontzettend lange rij om de vlucht om te boeken. Tegen de tijd dat ik aan de beurt was en wat praatjes had gemaakt met alle mensen om me heen zei de meneer achter de balie dat de eerstvolgende vlucht naar Sint Maarten zondag zou zijn. Dat betekende dat ik 2 hele dagen in New York zou kunnen doorbrengen. Ik boekte deze vlucht en informeerde naar m’n bagage. Daar konden ze niet te veel over zeggen dus liet ik m’n koffer maar achter in de kelder van het vliegveld met de boodschap dat ze deze zondag mee konden nemen op de vlucht naar Sint Maarten.

Tja. Dan sta je met je handbagage voor het vliegveld van New York. Inmiddels had ik door dat er in terminal 5 gratis wifi was. Daar ging ik uitzoeken waar ik kon verblijven en ik had inmiddels tijdens het wachten op de vluchten al wat gesprekjes gehad en zo had ik wat tips gekregen voor een verblijf. Dus boekte ik een hostel in New York en ging ik met de bus ernaar toe. Ik checkte in en kwam op een kamer met nog 9 andere meiden.

Die avond was er een welkomstparty waar ik meteen wat contacten kon maken. Zo kwam ik erachter dat de dingen die ik wou bekijken overeenkwamen met een Indiaanse jongen, een Colombiaanse jongen en een Frans meisje. Dus na een nacht slapen op m’n hoogslaper en m’n 9 kamergenoten spraken we beneden in de lobby af om New York te gaan verkennen. De sneeuwstorm was zeker aanwezig en dat maakte dat het heel koud was. Allereerst zijn we naar het museum en memorial van 9/11 geweest. Wat vond ik dat indrukwekkend! Daarna zijn we doorgelopen naar de Brooklyn Bridge en hier liepen we overheen om een beetje van Brooklyn zelf te kunnen bekijken. Toen we geluncht hadden gingen we terug met de Subway. De subway, een ondergrondse metro was al een avontuur op zich. Ik denk dat ik in 2 dagen ongeveer 3 keer de verkeerde kant op ging. Maar goed, voor de keren dat het wel goed ging, bijvoorbeeld in gezelschap gingen we van Brooklyn naar Grand Central. Hier gingen we met een lift omhoog naar ‘Top of the Rock’. Top of the Rock is een gebouw van 260 meter hoog waar je een ongelofelijk tof uitzicht hebt over heel New York. Hierna was het tijd om terug te gaan naar het hostel. Vanuit het hostel gingen we met een groep naar een comedieshow, hebben we daarna pizza gegeten met z’n allen en gingen we vervolgens op stap in New York.

De volgende dag ging ik een dagje zelf op stap. Ik besloot eerst een stuk door Central Park te lopen. Vervolgens ben ik afgereisd naar High Line Park. Hier had je ook een stukje uitzicht over New York. Daarna ben ik naar het vrijheidsbeeld gegaan en tot slot bezocht ik Time Square. Terug in het hotel sprak ik af met twee Nederlandse meisjes om samen wat te eten. Ik ging die avond op tijd naar bed want ik zou om half 4 in de ochtend op worden gehaald door de taxi opnieuw naar het vliegveld.

Die zondag is het wel gelukt om naar Sint Maarten te vliegen. Vanaf het moment dat ik het eiland zag wist ik dat mijn tijd hier onwijs gaaf gaat worden. Mijn stagebegeleider haalde me op en bracht me thuis. Ik maakte kennis met m’n huisgenootje en we gingen die avond met een hele groep Nederlandse stagiaires uit eten in Philipsburg. De hoofdstad van het Nederlandse gedeelte van Sint Maarten. Een van de vele voordelen aan het zijn op Sint Maarten was dat ik het cadeau van m'n collega's mocht open maken en de brief van Alcinda mocht lezen. En ik kon het boek door kijken die ik van m'n vriendinnen heb gekregen. Heel erg tof om te krijgen! Na de zondag en het lange reizen werd het maandag. En dat was mijn eerste stagedag. Daar vertel ik de volgende keer weer over.

Groetjes!

1. Hanna:
    1 maart 2017
    Super leuk verhaal! Ondanks alle stress en al het gereis wel een onvergetelijk avontuur! New York is fantastisch dus super tof dat je daar ook een beetje van hebt gezien. Je gaat vast een super half jaar tegemoet. :)

Liefs Hanna
  2. Kim:
    Kimberley,

Wat een leuk verhaal! En wat goed dat je zo maar je belangrijke spullen niet bent vergeten Geniet daar!

Liefs Kim
  3. Leonie:
    Kimberleey!

Wat schrijf je leuk! En wat fijn dat je het al zo naar je zin hebt!
    Jij weet ook elke tegenslag om te zetten in iets leuks met je positieve instelling :)
    Kijk nu al uit naar je volgende verhaaltje
    Heel veel plezier daar!

Liefs Leonie
  4. Alcinda:
    1 maart 2017
    Wat een leuk verhaal Kim! Heel leuk geschreven. Ben benieuwd naar de avonturen die je nog te wachten staan!

Heel veel liefs